Společnost Novo Nordisk, dánský farmaceutický gigant s více než stoletou historií, výrazně posiluje své postavení v oblasti léčby obezity.
Ačkoliv v posledních měsících čelila výzvám v podobě neuspokojivých výsledků některých klinických studií, firma na to reagovala energickou strategií: kombinací licenčních smluv, nových akvizic a vlastního výzkumu se snaží znovu získat náskok před konkurencí.
Na stále rostoucím trhu léků na hubnutí má díky tomu potenciál znovu zazářit.
Po neúspěchu svého kandidáta CagriSema v klinické fázi 3, která nepřinesla očekávané výsledky, se Novo Nordisk rozhodl neotálet. V krátké době uzavřel hned několik licenčních smluv, které by mu mohly pomoci dohnat konkurenci – především americkou společnost Eli Lilly.
Jedním z nejvýznamnějších partnerství je dohoda s mladým biotechnologickým startupem Deep Apple Therapeutics, který využívá pokročilé modely umělé inteligence k vyhledávání nových léčivých látek. Tato spolupráce by mohla vnést do vývoje nových terapií rychlost a prediktivní sílu, jakou tradiční přístupy často postrádají.
Deep Apple Therapeutics obdrží až 812 milionů dolarů včetně vstupní platby a výkonnostních milníků. Jejich úkolem bude nalézt a optimalizovat sloučeniny vhodné pro léčbu obezity a souvisejících poruch. Další důležitou dohodou je partnerství s čínskou společností United Biotechnology, v jehož rámci Novo Nordisk získal přístup k látce UBT251 – trojitému agonistovi, který působí na tři střevní hormony najednou. Za tento přístup zaplatila firma 200 milionů dolarů, přičemž potenciál dodatečných výplat činí až 1,8 miliardy dolarů.
Tyto aktivity potvrzují, že Novo Nordisk usiluje o rychlé rozšíření svého portfolia, a to jak pomocí vlastních kapacit, tak prostřednictvím technologicky vyspělých partnerů. Vzhledem k dynamice trhu a rostoucí poptávce po účinné léčbě obezity se jedná o strategicky důležité rozhodnutí.

Finanční síla podporuje další investice
Navzdory klinickým zklamáním se finanční zdraví společnosti nemění. V prvním čtvrtletí roku 2025 vykázala Novo Nordisk meziroční růst tržeb o 19 %, což odpovídá obratu 78,1 miliardy DKK (cca 12,1 miliardy USD). Zisk na akcii se zvýšil o 15 % na 6,53 DKK (přibližně 1 dolar). Takový růst v prostředí rostoucí konkurence a nákladného vývoje je známkou silného obchodního modelu a efektivního řízení nákladů.
Investoři se přitom nemusí obávat přemrštěného ocenění. Akcie se obchodují s poměrem ceny k zisku (P/E) 19,6, což je sice nad průměrem sektoru, ale vzhledem k růstovému potenciálu firmy a výjimečné ziskovosti se tato prémie jeví jako opodstatněná. Zatímco ještě před rokem bylo ocenění společnosti považováno za příliš vysoké, dnes – s ohledem na pozitivní výsledky a nové strategické kroky – se akcie jeví jako mnohem atraktivnější.
Nové produkty přinášejí naději
Kromě licenčních smluv investuje Novo Nordisk také do vlastního vývoje. Firma oznámila zahájení třetí fáze studií léku amycretin, a to v perorální i injekční formě. První data ukazují potenciál tohoto přípravku v boji proti obezitě a jeho další vývoj bude bedlivě sledován.
Současně společnost požádala o schválení perorální varianty semaglutidu, což by umožnilo pacientům užívat lék Wegovy v tabletách namísto injekcí. Takový krok by mohl výrazně zvýšit komfort pacientů a zlepšit adherenci k léčbě, což je v této kategorii klíčové. Schválení FDA by tak mohlo významně posílit pozici firmy nejen na americkém trhu, ale i v globálním měřítku.
Novo Nordisk zároveň rozvíjí pipeline i mimo oblast léčby obezity. Pracuje na několika slibných molekulách pro jiná chronická onemocnění, čímž si zajišťuje dlouhodobou diverzifikaci a stabilitu. Tato strategie ukazuje, že se firma nespoléhá pouze na jediný trend, ale buduje komplexní farmaceutické portfolio.
Atraktivní investice pro dlouhodobé hráče
Když vezmeme v úvahu všechny uvedené faktory – licenční smlouvy, vývoj nových léků, robustní finanční výsledky i racionální ocenění – vyplývá z toho, že Novo Nordisk zůstává silnou volbou pro dlouhodobé investory. Přestože trh s léky na hubnutí je velmi konkurenční, firma si dokázala udržet a rozšířit svůj vliv.
Soupeření s firmou Eli Lilly, která je momentálně na špici díky úspěchu přípravku Zepbound, bude pokračovat i nadále. Nicméně Novo Nordisk prokázal schopnost adaptace, investic do inovací i rychlé reakce na měnící se prostředí. Jeho zaměření na vědecký pokrok a kombinaci interních i externích zdrojů inovace posiluje důvěru, že se firmě podaří opět výrazně růst.
Dánský výrobce léčiv tedy i přes výzvy zůstává v pozici, kdy má dobře rozdané karty – a pokud bude dál úspěšně zavádět nové produkty, není důvod pochybovat o jeho výhledu do budoucna.
