Nedostatek není dobrou zprávou pro spotřebitelskou ekonomiku ani pro akcie NFLX.
Společnost Netflix (NASDAQ:NFLX), která patří mezi nejdiskutovanější obchodní iniciativy streamovacího gigantu, očekávala novou éru příležitostí, když oznámila svou předplatitelskou úroveň podporovanou reklamou. První výsledky bohužel naznačují, že podnik má před sebou zeď, kterou musí překonat. Není tedy divu, že trh potrestal akcie NFLX, které se v odpolední seanci propadly téměř o dvouciferné číslo. Špatné výsledky Netflixu navíc naznačují horší než očekávanou ekonomiku spotřebitelů.

Podle serveru Digiday Netflix nesplnil „záruky sledovanosti podporované reklamou, které poskytl inzerentům“. V reakci na to umožnila streamovací služba postiženým společnostem, aby si vzaly zpět peníze za nespuštěné reklamy. Ačkoli se konkrétní výše výpadku liší podle inzerentů, pět vedoucích pracovníků agentur obeznámených se záležitostí uvedlo, že v některých případech Netflix dodal zhruba jen 80 % očekávané sledovanosti.
„Nedokážou je dodat. Nemají dostatek inventáře, který by mohli dodat. Takže doslova vracejí peníze,“ uvedl jeden z výkonných ředitelů. Společnost Netflix se k tomu odmítla vyjádřit, ale pokud je zpráva nějak podložená, nevěstí to pro akcie NFLX nic dobrého.
Vyšší představitelé Netflixu se totiž těšili, že zveřejnění plánu reklamní úrovně oživí akcie NFLX. V rozhovoru pro DealBook Summit deníku New York Times spoluzakladatel a spolušéf Netflixu Reed Hastings litoval, že s reklamním systémem nepřišel dříve.
„To je ta pravá věc, kterou jsem propásl,“ řekl Hastings. „Nemuseli jsme ukrást příjmy z reklamy, ve skutečnosti se do připojené televize přelévaly, pokud tam byl inventář.“
Bohužel se zdá, že se toto hodnocení minulo účinkem.
Akcie NFLX představují potenciálně znepokojivý ekonomický barometr
Poté, co v první polovině letošního roku utrpěly akcie NFLX vážné ztráty, se mnozí investoři těšili na jejich oživení. Ve sledovaném pololetí včetně včerejšího ošklivého pádu akcie skutečně posílily o zhruba 60 %. Přesto hrozí, že čtvrteční seance poslouží jako tvrdá kontrola reality.

V říjnu akcie NFLX vzrostly o dvouciferné číslo, protože základní společnost překonala očekávání za třetí čtvrtletí. Jak zmínil William White z InvestorPlace, Netflix nejenže překonal odhady horní i dolní linie, ale také zaznamenal návrat k růstu počtu předplatitelů. Ještě lépe pro odvětví dopadl konkurenční Disney (NYSE:DIS), který se odrazil výše jak v sympatiích, tak pro základní spotřebitelské ekonomické katalyzátory.
Vzhledem k tomu, že inflace snižuje rozpočty domácností, začali Američané omezovat cestování a stravování. Z pohledu poměru ceny a výkonu však streamování přináší atraktivní zábavu za nízkou cenu, zejména ve srovnání s exotickými dovolenými. Bohužel se zdá, že tato teze pro akcie NFLX je v rozporu s realitou, která na Netflix hledí. Je možné, že spotřebitelé omezují levné diskreční výdaje.
Abychom byli spravedliví, výše zmínění reklamní manažeři se nedomnívají, že výpadek sledovanosti představuje pro akcie NFLX dlouhodobou překážku. Spíše se zaměřují na to, jak rychle Netflix přinesl veřejnosti předplatné na reklamní úrovni.
Nicméně zatímco akcie Netflixu v brzké odpolední seanci klesly o téměř 9 %, společnost Disney rovněž utrpěla výraznou tržní ztrátu. Ve čtvrtek se akcie DIS propadly přibližně o 4 %. Prozatím se tedy zdá, že obchodníci považují tuto poslední zprávu za dilema celého odvětví. Streaming je sice budoucností – s rostoucí konkurencí to ale pro jednotlivé služby na tomto poli už není tak jednoduché.