Akcie největšího světového výrobce baterií, společnosti Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), zaznamenaly při svém úterním debutu v Hongkongu výrazný nárůst o více než 18 %. Zdá se, že investoři chtějí podpořit schopnost společnosti využít rychle rostoucího trhu s elektronickými vozidly (EV). Na hongkongské burze se akcie obchodovaly za 309 hongkongských dolarů za kus oproti ceně při primární veřejné nabídce (IPO) 263 hongkongských dolarů za akcii.
Společnost CATL v rámci IPO pozoruhodně získala 35,7 miliardy hongkongských dolarů (4,6 miliardy USD), jak je uvedeno v jejich firemním prohlášení. Tato částka zřejmě určuje, že se jedná o největší letošní nabídku v celosvětovém měřítku. Přestože akcie společnosti CATL na burze v Šen-čenu v pevninské Číně zpočátku otevíraly níže, došlo k obratu a jejich hodnota vzrostla o 1,5 % na 264 čínských jüanů.

Tato událost vedla Neila Beveridge, vedoucího analytika společnosti Bernstein, k vyjádření v diskusi v pořadu CNBC “The China Connection”. “To, že se akcie H obchodují nad akciemi A, jen ukazuje, jak výjimečná je poptávka po této společnosti, zejména ze strany globálních investorů,” sdělil Beveridge.
Kromě toho společnost ve svém hongkongském podání podrobně uvedla, že 90 % získaných prostředků bude směřovat do výstavby své továrny, která bude brzy stát v Maďarsku. Tato továrna má dodávat baterie evropským zákazníkům z automobilového průmyslu, včetně společností Stellantis, BMW a Volkswagen. Beveridge se vyjádřil, že “Evropa je pro společnost CATL mimořádně důležitým trhem”, a zdůraznil potenciální růst, který by tento region mohl nabídnout navzdory vysoké penetraci prodeje společnosti v Číně.
Neméně významný je i strategický vstup společnosti CATL do Evropy, který navazuje na globální expanzi iniciovanou předními čínskými výrobci elektromobilů, jako je například společnost BYD. Jejich úsilí však není bez problémů. Zvýšená kontrola ze strany USA a EU vedla v loňském roce k uvalení sankčních cel na elektromobily vyrobené v Číně s odvoláním na údajné nekalé obchodní praktiky.
V letošním roce se společnost CATL ocitla v americko-čínském obchodním sporu. Pentagon ji v lednu zařadil na seznam sledovaných společností kvůli podezření z napojení na čínskou armádu, což CATL důrazně popřela.
Bill Russo, generální ředitel a zakladatel investiční poradenské společnosti Automobility, se rovněž vyjádřil k důsledkům zařazení na sledovací seznam a k nejnovějším Trumpovým clům na Čínu. Naznačil, že by mohly potenciálně zkomplikovat podnikání společnosti CATL zahrnující USA, nicméně pokud nebudou zavedena širší mnohostranná omezení, vidí dopad na globální ambice společnosti CATL jako minimální.
Jako důkaz lze uvést, že v březnu loňského roku se společnosti CATL navzdory neúprosné konkurenci na čínském trhu s elektromobily podařilo vykázat meziroční nárůst čistého zisku o 15 %, ačkoli její roční tržby za rok 2024 zaznamenaly 9,7% pokles.
Poptávka po elektromobilech v Číně, která je pro společnost CATL považována za rozhodující trh, získala v roce 2024 na dynamice díky kombinaci dotací a pobídek pro spotřebitele. V důsledku toho zaznamenal prodej elektromobilů v Číně 40% nárůst oproti předchozímu roku a vyšplhal se na 11 milionů. Informace vycházejí z údajů sestavených britskou výzkumnou společností Rho Motion.

Hlavní investiční ředitel společnosti KraneShares Brendan Ahern vyjádřil společnosti CATL obrovskou důvěru. “V rámci naší globální EV strategie společnosti CATL velmi věříme a investujeme do ní. Je prostě fenomenální, je to ‘must-own company’,” prohlásil Ahern.
A konečně, hongkongskou nabídku společně spravovaly Bank of America, China International Capital Corporation, Goldman Sachs, Morgan Stanley a JPMorgan Chase.
Navzdory nedávnému obchodnímu napětí mezi Pekingem a Washingtonem úspěch IPO společnosti CATL ukazuje, že investoři si stále vybírají Čínu pro kvalitní tržní hry. Andy Maynard, výkonný ředitel a vedoucí akciového oddělení společnosti China Renaissance, poskytl tento pohled v úterý v pořadu Squawk Box Asia televize CNBC.