Detroitská automobilka Ford Motor Co ve svých výsledcích za první čtvrtletí oznámila, že stáhla svůj finanční výhled na rok 2025 kvůli očekávanému dopadu cel prezidenta Donalda Trumpa ve výši 2,5 miliardy dolarů v tomto roce. Ford v prvním čtvrtletí překonal očekávání Wall Street, ale čelil krátkodobým rizikům, jako je narušení dodavatelského řetězce v celém odvětví.
Společnost uvedla, že plánuje kompenzovat 1 miliardu USD těchto nákladů prostřednictvím nápravných opatření spolu s očekávaným objemem a cenou. Celkový dopad těchto cel se tak v roce 2025 sníží na 1,5 miliardy dolarů. Pro srovnání, společnost General Motors (GM), která minulý týden snížila svůj výhled na rok 2025, očekává, že jí v důsledku Trumpových cel vzniknou náklady ve výši 4 až 5 miliard USD, neboť dováží více vozidel než Ford.

Oba automobiloví giganti se od začátku dubna potýkají s nově zavedenými 25% cly na dovážená vozidla a od soboty také s dalšími 25% odvody na automobilové díly, které nesplňují podmínky dohody mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou.
Ford uvedl, že bez cel postupuje směrem k původnímu výhledu, který zahrnoval upravený zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 7 až 8,5 miliardy USD, upravený volný peněžní tok ve výši 3,5 až 4,5 miliardy USD a kapitálové výdaje v rozmezí 8 až 9 miliard USD.
Sherry House, finanční ředitelka společnosti Ford, v telefonátu pro média uvedla: “Naše výsledky v prvním čtvrtletí ukazují, že plán Ford+ [ozdravení] funguje. Přetváříme tuto společnost na firmu s vyšším růstem, vyšší marží, kapitálovou efektivitou a trvanlivostí.”
Podle House však cla vedla k rozdělení dopadu mezi dovážená vozidla a automobilové díly. Automobilka předpokládá, že prodeje v americkém průmyslu budou činit přibližně 15,5 milionu, což je oproti původním očekáváním pokles o 500 000 kusů.
Přestože Ford neoznámil žádné významné změny ve svých plánech severoamerické výroby, učinil některé kroky ke zmírnění nákladů na cla. Tato opatření zahrnují zastavení vývozu z USA do Číny a úpravu dovozu z Číny spolu s dalšími logistickými změnami. Díky těmto úpravám se dopad cel v prvním čtvrtletí, přibližně 200 milionů USD, snížil o 35 %.
Na základě odhadů analytiků sestavených společností LSEG dosáhl Ford zisku na akcii ve výši 14 centů, čímž snadno překonal očekávání ve výši 2 centů. Překonal také odhady tržeb z automobilového průmyslu, když vykázal 37,42 miliardy dolarů oproti očekávané hodnotě 36,21 miliardy dolarů.
Pokud jde o první čtvrtletí roku 2025, Ford vykázal pokles celkových tržeb o 5 % oproti předchozímu roku na 40,7 miliardy USD, přičemž upravený výsledek EBIT činil 1,02 miliardy USD a čistý zisk 471 milionů USD. To je v kontrastu s prvním čtvrtletím roku 2024, které zahrnovalo tržby z automobilového průmyslu ve výši 39,89 miliardy USD s čistým ziskem 1,33 miliardy USD.
Tradiční “modré” aktivity společnosti Ford vykázaly pouze 3% pokles tržeb, ale v prvním čtvrtletí došlo k výraznému poklesu výsledku EBIT o téměř 90 % na 96 milionů USD. Komerční odnož “Pro” však zaznamenala 16% pokles tržeb na 15,2 miliardy USD z více než 3 miliard USD o rok dříve.
Ford Motor Company (F)
Podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů “Model e” zaznamenalo v prvním čtvrtletí letošního roku snížení ztráty z 1,33 miliardy USD před rokem na 849 milionů USD. Ford pokračuje v pokrocích v oblasti kvality a snižování nákladů, včetně snížení o 1 miliardu dolarů v letošním roce, aniž by byly zohledněny dopady cel.
I když Ford kvůli nejistotě ohledně cel pozastavuje svůj finanční výhled na rok 2025, slibuje, že bude své investory průběžně informovat a stav výhledu na rok 2025 odhalí při vyhlášení výsledků za druhé čtvrtletí.