Společnost Coca-Cola prokázala svou schopnost zvyšovat zisky navzdory problémům a ve 4. čtvrtletí 2024 dosáhla dobrých výsledků díky produktovým a distribučním strategiím.
Nápojářský gigant Coca-Cola (KO) v úterý 11. února oznámil výsledky za čtvrté čtvrtletí a celý rok 2024, které překonaly konsensuální odhady analytiků. Upravený zisk na akcii (EPS) ve výši 0,55 USD překonal odhad 0,52 USD a meziročně vzrostl o 12,2 %. Čisté tržby ve 4. čtvrtletí dosáhly 11,54 miliardy dolarů a překonaly tak odhad 10,68 miliardy dolarů.
Celkově společnost Coca-Cola prokázala odolné výsledky, které podpořilo strategické řízení značek a rozšíření distribuce, i když se potýkala s výkyvy měnových rozdílů.
Metrika | Q4 2024 | Odhady analytiků | Q4 2023 | Změna (YOY) |
---|---|---|---|---|
Upravený zisk na akcii [EPS] | $0.55 | $0.52 | $0.49 | 12.2% |
Čistý příjem | $11.54 billion | $10.68 billion | $10.85 mld | 6.4% |
Provozní marže | 23.5% | N/A | 21% | 2.5 pps |
Operating income | $2.7 mld | N/A | $2.3 mld | 19% |
Volný peněžní tok (za celý rok) | $4.7 mld | N/A | $9.7 mld | (51%) |

Pochopení podnikání společnosti Coca-Cola a klíčových faktorů úspěchu
Společnost Coca-Cola, známá svým vlajkovým nápojem, má rozsáhlé portfolio nealkoholických nápojů ve více než 200 zemích. Zahrnuje perlivé nealkoholické nápoje, vodu, čaj a kávu, které uspokojují různé preference spotřebitelů. Šíře sortimentu společnosti Coca-Cola umožňuje zmírnit rizika spojená se závislostí na jednom produktu. Úspěch závisí na rozsáhlé globální distribuční síti, robustních marketingových strategiích a neustálých inovacích.
Coca-Cola se v poslední době zaměřuje na diverzifikaci značek, globální expanzi a udržitelné postupy. Klíčovou roli hraje přizpůsobivost podmínkám na trhu, jako je například posun spotřebitelských preferencí směrem ke zdravým variantám. Závazek společnosti k udržitelnosti, zejména prostřednictvím iniciativ, jako jsou vratné skleněné lahve, podtrhuje její dlouhodobou strategii růstu v kontextu obav o životní prostředí.
Nejdůležitější čtvrtletní údaje
Růst hospodářského výsledku společnosti Coca-Cola byl způsoben silnými organickými tržbami a opatřeními na zvýšení efektivity nákladů. Čisté tržby dosáhly 11,54 miliardy USD, což představuje 6% meziroční nárůst. To svědčí o efektivním řízení při slaďování zdrojů příjmů s měnícími se spotřebitelskými trendy. Objem jednotkových balení se meziročně zvýšil o 2 %. Ve 3. čtvrtletí objem obalů klesl o 1 % a přerušil tak sérii šesti čtvrtletí růstu.
Z provozního hlediska Coca-Cola rozšířila svou působnost o více než 250 000 nových prodejen a téměř 600 000 chladicích boxů po celém světě v roce 2024. Tento strategický krok zvýšil dostupnost jejích produktů a posílil distribuční kanály. Navzdory robustnímu růstu tržeb se celoroční volný peněžní tok snížil o 51 % na 4,7 miliardy USD, což bylo do značné míry ovlivněno značnou zálohou ve výši 6 miliard USD v důsledku daňových sporů IRS.
Společnost Coca-Cola vykázala pokles v některých segmentech, přičemž pokles tržeb zaznamenaly džusy a mléčné výrobky s přidanou hodnotou. Z finančního hlediska ovlivnily hospodářský výsledek měnové vlivy a strategická restrukturalizace, přestože provozní zisk ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl o 19 %. Za zmínku stojí, že Coca-Cola Zero Sugar zaznamenala v tomto čtvrtletí pozoruhodný 13% nárůst objemu, což pozitivně přispělo k výsledkům společnosti.
Výhled a budoucí směřování
Při pohledu do roku 2025 společnost Coca-Cola očekává růst organických tržeb (bez GAAP) v rozmezí 5 až 6 % a růst srovnatelného zisku na akcii (bez GAAP) ve výši 2 až 3 %. Tento výhled podtrhuje důvěru vedení ve své strategické iniciativy a postavení na trhu. Rovněž zohledňuje nepříznivý měnový vliv ve výši 6-7 %. Investoři by se měli zaměřit na schopnost společnosti inovovat a rozšiřovat své působení na trhu a zároveň vyrovnávat náklady, zejména když se vyrovnává s měnovými problémy a konkurenčními tlaky.

Společnost plánuje využít své globální marketingové iniciativy a produktové inovace k udržení růstové trajektorie. Se stabilizací tržních podmínek společnost Coca-Cola očekává stabilnější vstupní náklady a cenový vývoj, což by mělo podpořit další vývoj marží. Vzhledem k tomu, že společnost Coca-Cola nadále upřednostňuje udržitelnost a digitalizaci, předpokládá další posílení svého globálního dosahu a vedoucí pozice značky.