Společnost Starbucks Corporation (SBUX), celosvětově proslulá značka kávy se sídlem v Seattlu, předvedla při oznámení výsledků za první čtvrtletí 2025 slibné trendy, což je vítaná úleva, přestože v klíčových oblastech zaznamenala pokles. Výsledek překonal odhady Wall Street a znamenal první výsledky zisku za celé čtvrtletí pod vedením Briana Niccola, který se funkce generálního ředitele ujal 9. září loňského roku.
V následném hovoru s investory po vyhlášení výsledků Niccol uvedl, že výsledky za 1. čtvrtletí 2025 odpovídají jejich očekávání, a naznačil postupný pokrok ve výkonnosti korporace. Rychle však upozornil na to, že je zapotřebí vynaložit značné úsilí, aby se na tyto počáteční známky úspěchu navázalo. Strategie Starbucksu pro odraz od dna vyzdvihla plán “Back to Starbucks”, který vzbudil pozornost a získal pozitivní přitakání napříč všemi věkovými kategoriemi klientů. Strategie zdůrazňuje návrat k základní nabídce kávových produktů, včasnému poskytování služeb a rozumné cenové politice.

Starbucks zaznamenal meziročně vyrovnané tržby ve výši 9,4 miliardy USD, které těsně překonaly odhady ve výši 9,32 miliardy USD. Pokles zisku na akcii o 23 % na 0,69 USD oproti předchozímu roku překonal odhady ve výši 0,66 USD na akcii. Vedení společnosti Starbucks označilo za hlavní příčinu propadu zisku “zvýšené investice”, přičemž nárazníkové náklady měly podpořit Niccolův plán na oživení společnosti.
V celosvětovém měřítku byl zaznamenán čtvrtý pokles v řadě, kdy tržby ve stejných prodejnách zaznamenaly 4% propad a návštěvnost se snížila o 6 %. Průměrná velikost vstupenky však během čtvrtletí vzrostla o 3 %. V Severní Americe zaznamenal Starbucks meziroční pokles o 4 % a 8% pokles návštěvnosti, který byl poněkud zmírněn 4% nárůstem průměrné velikosti vstupenky.
Na začátku prvního čtvrtletí fiskálního roku 2025 společnost Starbucks omezila propagační akce, což vedlo k meziročnímu poklesu zlevněných transakcí o 40 %. Finanční dohled ve společnosti Starbucks, finanční ředitelka Rachel Ruggeriová, během hovoru k výsledkům zdůraznila, že zdvojnásobení marketingových výdajů v poměru k tržbám vyvážilo úspory vzniklé prováděním menšího počtu propagačních akcí.
Nedílnou součástí plánu obnovy společnosti Starbucks je předpokládaný 30% pokles nabídky jídel a nápojů v jídelním lístku do konce fiskálního roku. Kávový titán nedávno zrušil příplatek za nemléčné mléčné výrobky a zastavil zvyšování cen. V rámci dalších kroků k zefektivnění svého provozu a omlazení prodeje plánuje Starbucks zahájit pilotní program zaměřený na posílení počtu zaměstnanců v 700 prodejnách.
V průběhu čtvrtletí došlo ke snížení provozní marže o 390 bazických bodů, a to především v důsledku snížení pákového efektu a investic souvisejících se strategií společnosti Niccol. Podle plánu společnosti Starbucks je nadcházejícím úkolem nově jmenovaného generálního ředitele zlepšit služby mobilních objednávek.
I přes nárůst nákladů na zrnkovou kávu byl celkový dopad na společnost Starbucks podle finančního ředitele Ruggeriho relativně nízký. Celková cena zelené kávy obvykle pokrývá 10-15 % nákladů společnosti Starbucks na produkty a distribuci.
Akcie společnosti Starbucks zaznamenaly v uplynulém roce pomalý 5% růst, čímž výrazně zaostaly za svým benchmarkem, indexem S&P 500, který vzrostl o 24 %. Nicméně po srpnovém oznámení nástupu Briana Niccola do funkce generálního ředitele si akcie Starbucks vydobyly zpět určitou pozici a za posledních šest měsíců posílily o 32 %.

Předpovědi Wall Street naznačují přetrvávající pesimistický vývoj tržeb ve stejných prodejnách. Podle konsensuálních odhadů agentury Bloomberg výsledky za 1. čtvrtletí 2025 překonaly prognózy:
– Celosvětové tržby ve stejných prodejnách klesly o 4 %, což je lepší výsledek, než se předpokládalo o 5,3 %.
– Tržby v Severní Americe a USA klesly o 4 %, což překonalo očekávání
snížení o 5,04 %.
– Pěší provoz v Severní Americe zaznamenal 8% pokles, což bylo
lepší než předpokládaný pokles o 7,5 %.
– Zajímavé je, že průměrný nárůst účtenek činil 3,0 %, což překonalo očekávání 1,87 %.
Společnost Starbucks v tomto čtvrtletí pokračovala v rozšiřování své působnosti prostřednictvím otevření 113, resp. 264 nových prodejen na severoamerickém a mezinárodním trhu.
Ústředním bodem zájmu investorů však zůstává výkonnost čínského podnikání společnosti. Čína a USA tvoří dohromady 61 % rozsáhlého portfolia společnosti Starbucks, přičemž v každé zemi se nachází 17 049, resp. 7 685 prodejen. Kávový gigant zápasí s tržbami v Číně, kde se potýká s nevýraznou domácí ekonomikou a silnou místní konkurencí. Po nedávné návštěvě Číny se Niccol vyjádřil k dynamice tohoto trhu a k příležitostem, které se na něm rýsují.
Starbucks Corporation (SBUX)
Tento měsíc došlo k významným interním změnám, když odešla do důchodu předsedkyně představenstva společnosti Starbucks China Belinda Wongová, čímž otevřela cestu k převzetí kormidla spoluředitelkou Molly Liuovou.
Pro lepší řízení zákaznických zkušeností zavedla společnost Starbucks kodex chování v kavárnách, který umožňuje využívat místa k sezení a toalety v prodejnách pouze platícím zákazníkům. Ve snaze o efektivnější provoz kavárna také plánuje do začátku března oznámit propouštění ve společnosti. Restrukturalizací prochází také vedení, ze kterého odcházejí zkušení manažeři a dochází k přeskupení týmů. Jak řekl analytik společnosti BTIG Peter Saleh pro Yahoo Finance: “Jsme teprve na samém počátku tohoto příběhu o obratu.”
Ačkoli výsledky společnosti Starbucks za 1. čtvrtletí 2025 ukazují, že korporace je odhodlána se odrazit ode dna, dosavadní pokrok je teprve na začátku ságy o obratu, kdy se kávový gigant snaží obnovit a obnovit důvěru investorů ve značku pomocí své robustní strategie obratu. Starbucks pokračuje ve své cestě k ozdravení, mějte na paměti, že jeho strategie se teprve začíná rozvíjet a bude trvat déle než toto jediné čtvrtletí, než se plně projeví.