Akcie společnosti Boeing (BA) zaznamenaly na začátku pondělního obchodování pokles o více než 5 % v důsledku katastrofální havárie letu společnosti Jeju Air, při níž přišlo o život 179 ze 181 cestujících a členů posádky na palubě. K havárii došlo v neděli při letu z Thajska do Jižní Koreje, což přimělo investory připravit se na dopad na trh v nadcházejícím obchodním týdnu.
Letadlo, jehož se smrtelná nehoda týkala, bylo letadlo Boeing 737-800, nikoli model 737 MAX, který je pod intenzivním dohledem investorů po dvou velkých haváriích v období od března 2019 do listopadu 2020. Tyto předchozí incidenty, které vedly k uzemnění modelů 737 MAX po celém světě, souvisely s vadným softwarem pro řízení letu v relativně nových modelech proudových letadel.
Letadlo společnosti Jeju Air, jehož se týkala nedělní havárie, bylo vyrobeno v roce 2009 a bylo v provozu u společnosti Jeju Air od roku 2017. Letecká společnost prostřednictvím tiskové zprávy potvrdila, že letadlo před vzletem prošlo všemi rutinními kontrolami.

Podle dostupných informací letadlo při přistání vybočilo z dráhy, následně narazilo do vnější zdi letiště a vzplálo. Řídicí věž údajně krátce před havárií varovala před možným nárazem ptáků a piloti na Jeju chvíli před přistáním vyhlásili poplach, jak uvedl deník The Wall Street Journal.
Generální ředitel společnosti Jeju Air, Kim Lee-bae, se v souvislosti s incidentem omluvil všem, kteří leteckou společnost podporovali. Společnost Boeing rovněž vyjádřila připravenost pomoci společnosti Jeju Air a vyjádřila hlubokou soustrast rodinám těch, kteří při nehodě přišli o své blízké.
Jihokorejský letecký regulační úřad nebylo možné zastihnout, aby se k situaci vyjádřil.
Společnost Jeju Air, známá svou skromnou velikostí, provozuje flotilu sestávající z 38 letadel Boeing modelů 737, z nichž většina jsou modely 737-800, spolu s menším počtem letadel 737 MAX.
Model Boeing 737-800 byl představen koncem 90. let a dosud bylo dodáno více než 5 000 kusů. Historicky si tento model drží příznivé výsledky v oblasti bezpečnosti ve srovnání se staršími modely a podobnými letadly společnosti Airbus (AIR).
Analytik Myles Walton ze společnosti Wolfe Research v pondělní zprávě o pravděpodobném dopadu incidentu na finanční výsledky společnosti Boeing napsal: “Tragická havárie letu 2216 společnosti Jeju Air by neměla mít žádný dopad na akcie společnosti Boeing a na současné snahy výrobce letadel o zvýšení výroby letounu 737 MAX.” Dále uvedl, že hlavní příčina nehody by mohla zahrnovat několik faktorů, nicméně problémy související s výrobním zpracováním nebo konstrukcí staré 15 let by byly pravděpodobně zanedbatelné.
V souvislosti s problémy společnosti s letadly MAX jsou investoři mimořádně ostražití vůči incidentům souvisejícím s Boeingem. V březnu 2022 došlo k další tragédii, když se zřítilo letadlo 737-800 společnosti China Eastern Airlines a všichni lidé na palubě tragicky zahynuli. Přestože byl model dodán v roce 2015, nebyla uvedena žádná hlavní příčina spojená se selháním vybavení.
Přestože se incident společnosti China Eastern Airlines stal svědkem menšího dopadu na akcie společnosti Boeing, které se v následujícím měsíci propadly zhruba o 8 %, byly ve společnosti většiny akcií včetně indexu S&P 500 (SPX). Ve stejném období klesly přibližně o 5 % také akcie společnosti Airbus.
The Boeing Company (BA)
Zatímco akcie společnosti Boeing se na začátku pondělí propadly o 4,1 % a jednotlivé akcie se obchodovaly až za 170,15 USD (pokles o 5,8 %), indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average (DJIA) klesly každý přibližně o 1,4 %.
V dosavadním průběhu roku tak akcie Boeingu zaznamenaly pokles o přibližně 31 %, což v kombinaci s důsledky problému se zástrčkou nouzových dveří u letounu 737 MAX 9 z 5. ledna znamená celkový pokles o přibližně 27 %. Posledně jmenovaný incident byl spojen se špatnou kvalitou výroby. Tato nedávná havárie společnosti Jeju Air jen podtrhuje problémy, které před společností Boeing stojí.