Akcie TSLA již nejsou nejžhavějším jménem v oblasti elektromobilů.
Tesla (NASDAQ:TSLA) se nepřipojuje k rallye akcií elektromobilů (EV). Akcie TSLA otevřely 5. prosince poklesem o 3 %. Nyní se společnost od počátku roku (YTD) propadla o více než 50 %, protože investoři se obávají rostoucí konkurence a posedlosti generálního ředitele Elona Muska Twitterem.
Tyto obavy přicházejí navzdory tomu, že Tesla v listopadu dodala ze svého závodu v Šanghaji více než 100 000 vozidel. Společnost je i nadále lídrem vysoce konkurenčního čínského trhu s elektromobily.
Ale samozřejmě i v ráji jsou občas nějaké ty problémy. Pojďme se ponořit do toho, co by měli investoři vědět.

Ačkoli Tesla dominuje trhu luxusních elektromobilů, její nejlevnější vůz se stále prodává za cenu kolem 46 000 dolarů. Tato cena je podhodnocována.
Společnost BYD (OTCMKTS:BYDDY) nyní dominuje střednímu trhu s elektromobily v Číně. Ačkoli Tesla stále vede v celkovém prodeji, BYD – známý tím, že jej podporuje Warren Buffett z Berkshire Hathaway (NYSE:BRK-A, NYSE:BRK-B) – roste rychleji.
O tom píšu již několik let. S rozšiřováním trhu záleží na cenové dostupnosti. Řečeno americkou analogií, chcete být Fordem, ne Lincolnem. BYD teprve nyní začíná vyvážet do Evropy, kde cenově podbízí Teslu.
Tesla se možná bude muset obávat i General Motors (NYSE:GM), který má společný podnik s čínskou státní společností SAIC a pomáhá vyrábět Hongguang Mini. Mini stojí na domácím trhu kolem 5 000 USD a mohl by se stát dalším Broukem značky Volkswagen (OTCMKTS:VWAGY). A VW také touží vyrábět masově prodávané elektromobily za nižší cenu než Tesla.
Když Musk v minulém desetiletí spouštěl masovou výrobu Tesly, sliboval, že bude dodávat vozy se ziskem, a to za masovou cenu 35 000 dolarů. Stejně jako mnoho Muskových nedávných slibů, včetně „hyperloopu“, zůstal i tento slib nesplněn. Jediným novým vozem, který má Tesla příští rok představit, je obrovský, na zadku ošklivý kybernetický vůz, který čelí konkurenci společností Ford (NYSE:F), GM a Rivian (NASDAQ:RIVN).
Co bude dál?
Investoři nakupují zítra, ne včera. Tesla má problém s důvěryhodností.
Tesla si zachovává výhody. Stále vede v Číně, stále vede v oblasti baterií a má továrny vyrábějící produkty na třech kontinentech.
Ale průmyslová skupina je jí nyní v patách. Mezitím se akcie TSLA stále prodávají za 53násobek zisku, 8násobek tržeb a přibližně trojnásobek tržní kapitalizace Toyoty (NYSE:TM), která byla dříve nejhodnotnější automobilkou.

Sektor EV bude samozřejmě dlouhodobě v centru pozornosti investorů i běžných lidí. Je to trend, který už jen tak nikam nezmizí. Stačí se ostatně podívat na legislativu, kterou postupně buduje doslova jeden stát za druhým. Elektromobilita je zkrátka a dobře tématem, které bude čím dál tím těžší ignorovat. To ale ještě neznamená, že současné společnosti, které jsou dnes v čele tohoto sektoru – tam zaručeně budou i v budoucnu. Tesla je samozřejmě velkým trendsetterem – a Elon Musk je nepochybně velkým vizionářem. Jeho pozornost je ale dnes možná už mnohem více zaměřená na sociální platformu Twitter… A nebo to tak alespoň na první pohled vypadá. A menší společnosti se tak postupně dostávají do popředí. A to ještě nemluvě o velkých a zavedených automobilkách typu Ford (F), které sektor elektromobilů berou čím dál vážněji. Ostatně taky musí – už jenom kvůli té legislativě.