Největší evropská automobilka Stellantis oznámila za 3. čtvrtletí 15% pokles tržeb a 20% snížení dodávek, pod což se podepsal výrazný pokles v Severní Americe.
Stellantis, automobilový konglomerát, který vlastní značky jako Citroën, Chrysler a Fiat, deklaroval, že ve 3. čtvrtletí, které skončilo 30. září, dodal globálním zákazníkům a prodejcům o 279 000 vozů méně než v předchozím roce.
Nejvýraznější pokles zaznamenal severoamerický trh, který je pro společnost největším trhem, neboť dodávky nizozemské společnosti se snížily o 36 %, což v přepočtu znamená 171 000 kusů, a během 3. čtvrtletí 2024 klesly na celkových 299 000 kusů.
Akcie společnosti Stellantis, kótované na milánské burze, v úterý poklesly o 1 %, což znamená 44% snížení jejich hodnoty od počátku roku. Akcie společnosti Stellantis v New Yorku nicméně během úterní předobchodní seance zaznamenaly dílčí nárůst, ačkoli celkově v letošním roce vykázaly 45% pokles.
Stellantis N.V. (STLA)
Kromě Severní Ameriky zaznamenala společnost Stellantis vážné poklesy i v dalších hlavních segmentech. V rozšířeném evropském segmentu zaznamenala 17% pokles, tj. 103 000 kusů. Dále došlo k 26%, resp. 27 000 jednotek, poklesu dodávek na Střední východ a do Afriky a 30%, resp. 6 000 jednotek, poklesu dodávek do regionů Číny a Indie a Asie a Tichomoří.
Společnost Stellantis dále zdůraznila, že 20% propad jejích globálních dodávek byl dramatičtější než 15% propad prodeje, a to z důvodu dočasných dopadů přechodů produktových řad a iniciativ prodejců na snížení jejich zásob.
Při bližším pohledu na pokles dodávek do Severní Ameriky automobilka upřesnila, že toto snížení bylo ovlivněno především předem plánovaným snížením výroby, jehož cílem bylo snížit zásoby dealerů, spolu s volnými místy vytvořenými nově uváděnými elektromobily.
Stellantis, který je v současnosti čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě podle tržeb, přičítá pokles o 103 000 kusů v rozšířeném evropském segmentu především opožděnému uvedení svých chytrých vozů, včetně Citroënu C3.
Analytici UBS v čele s Patrickem Hummelem naznačili, že pokles dodávek by sice mohl být varováním, že Stellantis nemusí splnit své prodejní plány, ale zároveň poukazují na to, že Stellantis tento problém řeší a je na dobré cestě k příznivějšímu startu v roce 2025.

V porovnání se svými hlavními evropskými konkurenty, mezi něž patří Mercedes, Volkswagen a BMW, je společnost Stellantis, která sídlí v nizozemském Hoofddorpu a vlastní také značky Dodge, Ram Trucks a Alfa Romeo, méně závislá na prodeji do Číny.
Společnost Stellantis v září předpověděla, že její prodeje v letošním roce utrpí v důsledku rostoucí konkurence čínských konkurentů na trhu elektromobilů. Nedávný propad ve třetím čtvrtletí odráží boj, kterému společnost čelí na konkurenčním a rychle se vyvíjejícím automobilovém trhu.