account_circle
V restauracích v USA dochází k velkým změnám ve vedení v prostředí nejistoty na trhu

V restauracích v USA dochází k velkým změnám ve vedení v prostředí nejistoty na trhu

Rok 2024 byl pro restaurační průmysl ve Spojených státech bouřlivý a jeho nejvyšší patra zažila rozsáhlé změny nebývalého rozsahu. Jen ve veřejně obchodovaných restauračních společnostech nastoupil v tomto roce do každé třetí společnosti nový generální ředitel (CEO). Toto číslo nezohledňuje četné změny ve vedení, ke kterým dochází i v soukromých firmách.

Letošní výměnu generálních ředitelů odstartoval v lednu gigant rychlého občerstvení Wendy’s, který jmenoval Kirka Tannera novým generálním ředitelem. Tanner, veterán ze společnosti PepsiCo, vystřídal Todda Penegora. Následující měsíc byla na pozici generální ředitelky společnosti El Pollo Loco Holdings přijata Liz Williamsová.

V březnu se novým generálním ředitelem společnosti Shake Shack stal Rob Lynch, který odešel ze společnosti Papa John’s International, a to v souvislosti s očekávaným odchodem Randyho Garuttiho do důchodu. Zajímavý je zvrat událostí, kdy Penegor, který kdysi stál v čele společnosti Wendy’s, nastoupil o pět měsíců později na pozici generálního ředitele společnosti Papa John’s.

V srpnu došlo k eskalaci manažerských židlí. Starbucks odvolal Laxmana Narasimhana a novým generálním ředitelem se stal Brian Niccol z Chipotle Mexican Grill. Společnost Bloomin’ Brands se dočkala odchodu Davea Dena do důchodu a následně přivítala Michaela Spanose, bývalého provozního ředitele společnosti Delta Air Lines, jako jeho nástupce. Měsíc skončil odchodem Gregoryho Levina z pozice generálního ředitele společnosti BJ’s Restaurants.

Zdroj: Bloomberg

Následná uvolněná místa ve společnostech Darden Restaurants a Chipotle vedla k dočasnému jmenování Bradforda Richmonda, bývalého finančního ředitele společnosti Darden, a Scotta Boatwrighta, provozního ředitele společnosti Chipotle. Obě společnosti stále hledají své stálé nástupce.

Tato mimořádná série změn ve vedení není v tomto odvětví běžná. Jak uvádí Lauren Silbermanová, analytička Deutsche Bank: “Je to nejvíce změn generálních ředitelů, které jsem viděla od roku 2019, kdy jsem se začala zabývat restauracemi. Trochu to připomíná hru na hudební židle.” Je poměrně pozoruhodné, že počet proměn generálních ředitelů jen v tomto roce překonal celkový počet za poslední tři roky dohromady.

Přestože některé změny byly přičítány plánovaným odchodům do důchodu, několik jich bylo způsobeno nevyhovujícími výsledky. Tento prudký nárůst změn v nejvyšším managementu vystihuje snahu odvětví přizpůsobit se novým výzvám a nejistotám. Silnější inflace způsobila, že zákazníci se od počátku pandemie stravují méně v restauracích a orientují se na digitální objednávky, konzumaci mimo provozovny a zdravější stravovací návyky.

V reakci na vyvíjející se chování spotřebitelů, tlak trhu a oslabené tržby se restaurační společnosti ocitly ve snaze nově definovat směr. Bohužel v některých případech byly základní principy zážitků hostů odsunuty na vedlejší kolej, což mělo za následek nežádoucí důsledky. Potřeba nových pohledů, náhledů a inovativních řešení se zintenzivnila, což vedlo k přílivu nových vedoucích pracovníků, převážně mimo restaurační průmysl.

Tyto změny v čele společnosti mohou nepředvídatelně ovlivnit její akcie a způsobit jejich krátkodobou volatilitu. Příkladem mohou být akcie společnosti Starbucks, které po oznámení Niccola jako nového generálního ředitele vyskočily o 25 %, což svědčí o jeho osvědčených výsledcích v Chipotle. Podobně akcie Papa John’s posílily o 13 % pouhý měsíc po Penegorově jmenování.

Starbucks Corporation (SBUX)

Trend však není vždy ve prospěch nového jmenování. Během Tannerova působení klesly akcie Wendy’s o 9 %, protože investoři se zamýšleli nad konkurenční pozicí řetězce vůči konkurentům McDonald’s a Burger King. Také akcie Bloomin’ Brands zaznamenaly po jmenování Spana 6% pokles, což odráželo obavy trhu z jeho přechodu z letecké společnosti do restauračního průmyslu.

Vzhledem k tomu, že se odvětví nadále potýká se změnami, pozorovatelé očekávají, že příštích šest až dvanáct měsíců bude kritickým obdobím pro vyhodnocení dopadu těchto nově jmenovaných generálních ředitelů. Rostoucí výzva? Zůstat věrný základnímu příslibu značky, optimalizovat provoz v prodejnách a služby zákazníkům, zvýšit návštěvnost prodejen, růst tržeb a ekonomiku jednotek a dosáhnout jejich vzkříšení.

Andrew Hayes, vedoucí globální praxe v oblasti spotřebního zboží v poradenské firmě Russell Reynolds, která se zabývá poradenstvím v oblasti vedení, zdůrazňuje důležitost základů, protože budoucnost restauračního průmyslu nyní závisí na tom, jak úspěšně se dokáže pod novým vedením přenastavit v rychle se měnícím prostředí.

Předchozí článek

Zapomeňte na září. Říjen je nejvolatilnější měsíc na akciovém trhu

Další článek

Trhy podceňují sílu amerického dolaru, tvrdí Deutsche Bank

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies