Společnost Nio potřebuje zrychlit růst objemu výroby. Ale protivětry v tomto roce udržely dodávky vozidel na poměrně stabilní úrovni a ztráty místo toho dále rostly. Vzhledem k tomu, že Nio právě ve čtvrtek ohlásilo obrovský skok v listopadových měsíčních dodávkách, investoři si nyní možná myslí, že se společnost konečně obrátila k lepšímu.
Čekání na průlomové čtvrtletí
Když společnost Nio minulý měsíc zveřejnila aktualizovanou zprávu za třetí čtvrtletí, ukázala, že její loňské investice do zvýšení výrobní kapacity se začínají vyplácet. Ve třetím čtvrtletí dodala 31 607 elektrických sedanů a SUV poté, co v předchozích třech čtvrtletních obdobích v průměru vyrobila jen asi 25 000 vozů.

Skutečným překvapením však bylo, že vedení společnosti předpokládalo ve čtvrtém čtvrtletí nárůst prodeje vozidel na 43 000 až 48 000 kusů. V polovině roku by to znamenalo skok o 82 % oproti loňskému roku, což naznačuje rychle se zrychlující růst. Vzhledem ke zprávě, že společnost minulý měsíc dodala rekordních 14 178 elektromobilů, se zdá, že k tomuto zrychlení skutečně dochází.
Právě včas pro investory
Pro společnost Nio a další čínské výrobce to byl náročný rok. Restriktivní politika COVID-19 způsobila, že výroba společnosti Nio byla několikrát pozastavena, a také ovlivnila poptávku spotřebitelů. Několik výrobců automobilů, včetně společností Tesla a Mercedes-Benz, snížilo ceny svých elektromobilů v Číně, aby pomohli povzbudit poptávku.
Díky představení nových modelů a rozšíření prodeje mimo Čínu do Evropy se mnozí investoři domnívali, že rok 2022 by mohl být rokem, kdy společnost Nio dosáhne ziskovosti. Místo toho se uprostřed turbulentního prostředí ztráty společnosti Nio zvyšují. Mnozí investoři ztratili důvěru, což způsobilo, že se akcie od počátku roku propadly přibližně o 60 %.

Přestože příjmy společnosti Nio ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o 32,6 % na 1,8 miliardy dolarů, vykázala čistou ztrátu ve výši přibližně 580 milionů dolarů. USD ve druhém čtvrtletí a 280 milionů USD v prvním čtvrtletí roku 2022. Ale vzhledem k tomu, že dodávky ve čtvrtém čtvrtletí jsou nyní na nejlepší cestě stát se nejvyšším objemem, mohou mít investoři důvod k optimismu.
Společnost Nio letos rozšířila svou nabídku o modely smart sedan, které dříve vyráběla pouze jako SUV. Prodeje jejího luxusního modelu ET7 vzrostly, ale investoři vzhlíželi k levnějšímu modelu střední třídy ET5, který má být masověji atraktivní. Oba modely dohromady představovaly téměř polovinu listopadových dodávek, přestože ET5 byl poprvé dodán koncem září. Prodeje modelu ET5 se během prvních dvou měsíců výroby téměř ztrojnásobily.
Společnost Nio doufá, že se jí podaří proniknout na větší část spotřebitelského trhu, protože počáteční cena modelu ET5 odpovídá přibližně 46 000 USD. Na čínském autosalonu na začátku tohoto roku spoluzakladatel a prezident společnosti Nio Qin Lihong uvedl, že očekává, že ET5 se v Číně prodá více než BMW řady 3 s benzinovým motorem během jediného roku.
Bod obratu pro akcie
Společnost Nio v roce 2022 dodala již více než 106 000 vozidel. Akcionáři doufají, že listopadová zpráva o dodávkách je znamením věcí příštích. Společnost také uvádí, že v prosinci očekává další zrychlení výroby a dodávek. Aby se společnost dostala na spodní hranici svých předchozích prognóz, bude muset příští měsíc dodat téměř 19 000 kusů. To by znamenalo nárůst o 32 % oproti rekordnímu listopadu.

Pokud se to podaří, akcie společnosti Nio by mohly zaznamenat oživení. Zdá se, že investoři již před dnešní zprávou o dodávkách projevovali větší optimismus. Akcie Nio se za poslední měsíc odrazily od minim z roku 2022 o téměř 25 %. Další výrazný nárůst dodávek by měl být také motorem ještě většího oživení akcií.