Americká letecká společnost American Airlines snížila svůj odhad zisku na letošní rok kvůli negativní prodejní strategii a nadbytku letů v celém odvětví, který donutil letecké společnosti nabízet zlevněná místa. Společnost se sídlem v texaském Fort Worthu uvedla, že v letošním roce očekává upravený zisk 70 centů až 1,30 USD na akcii, což je výrazně méně než v dubnu oznámená prognóza 2,25 až 3,25 USD na akcii a nedosahuje ani 1,10 až 2,60 USD na akcii, kterou očekávají analytici Wall Street, jak vyplývá z údajů skupiny London Stock Exchange Group (LSEG).
American Airlines navíc předpověděly, že jejich jednotkové tržby ve třetím čtvrtletí klesnou až o 4,5 %, protože vysoká poptávka po cestování nedokázala kompenzovat přebytek letů. Společnost se snaží napravit důsledky strategie přímého prodeje zákazníkům, která se ukázala jako neúspěšná. Na základě stížností cestovních kanceláří a zákazníků American Airlines ve čtvrteční zprávě o výsledcích hospodaření uvedla, že “podnikla rychlé a agresivní kroky k přeorientování své prodejní a distribuční strategie”.
American Airlines Group Inc. (AAL)
Robert Isom, generální ředitel společnosti American Airlines, v tiskové zprávě uvedl, že společnost “má flotilu, síť a produkt postavené tak, aby přinášely výsledky”, ale přiznal, že firma ve druhém čtvrtletí nesplnila původní očekávání. Vysvětlil to jako důsledek předchozí prodejní a distribuční strategie a nesouladu domácí nabídky a poptávky.
Výsledky společnosti American Airlines za druhé čtvrtletí se lišily od odhadů Wall Street, které sestavila LSEG. Zisk společnosti na akcii činil 1,09 USD oproti očekávanému 1,05 USD. Tržby zaostaly za očekáváním na úrovni 14,33 miliardy USD oproti očekávaným 14,36 miliardy USD. Ve druhém čtvrtletí se zisk americké obdoby Southwest Airlines propadl o 46 % a dosáhl 717 milionů USD, tj. 1,01 USD na akcii, přestože tržby aerolinek vzrostly o 2 % na 14,33 miliardy USD. Po započtení jednorázových položek vykázala letecká společnost zisk ve výši 1,09 USD na akcii.
Oznámení společnosti American přišlo poté, co společnost Southwest Airlines rovněž odhalila 46% pokles svého čtvrtletního zisku a zveřejnila, že přijímá “naléhavá” opatření ke zvýšení příjmů. Nadbytek letů v celém odvětví, který vytváří konkurenční ceny, a problémy s prodejními strategiemi představují pro společnosti American a Southwest značné problémy a obě tyto společnosti podnikají kroky k revizi svého strategického přístupu k ziskovosti.
Uprostřed náročného podnikatelského prostředí se společnost American Airlines snaží zvrátit trajektorii svého úspěchu tím, že přeorientuje svou prodejní a distribuční strategii. Vzhledem k tomu, že se společnost vedle neúspěšné prodejní strategie nadále potýká s problémem rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, zůstává cesta k obnovení ziskovosti strmá. Jak se úsilí společnosti American Airlines projeví ve třetím čtvrtletí fiskálního roku, se teprve uvidí.
Nadměrný počet letů a agresivní cenová politika v leteckém sektoru dosud zatěžovaly více leteckých společností. Situace společností Southwest a American však naznačuje, že zatímco příjmy mohou růst, udržení zisku zůstává pro letecké společnosti problematickým úkolem. Obě letecké společnosti stojí před nelehkým úkolem obnovit důvěru investorů v souvislosti s klesající hodnotou jejich akcií, neboť se snaží změnit strategii, aby se vyrovnaly se špatnými výsledky z předchozích čtvrtletí.

Bez ohledu na okolnosti se jak American, tak Southwest Airlines zavazují přehodnotit své strategie, aby v nadcházejících čtvrtletích dosáhly obratu. Vzhledem k drastickému poklesu zisků však jejich cesta k oživení zůstává plná nejistoty. Vzhledem k tomu, že dynamika leteckého průmyslu se nadále vyvíjí, dopravci i investoři se připravují na možné další turbulence.
Vzhledem k tomuto nedávnému vývoji v leteckém průmyslu budou mít budoucí výsledky leteckých společností zásadní význam pro utváření nálady investorů a mohly by potenciálně určit nový směr vývoje tohoto odvětví. Analytici, konkurenti i investoři budou v nadcházejících měsících bedlivě sledovat výsledky nových agresivních strategií společností American a Southwest.