account_circle
Nike chce prodávat méně klasických tenisek a více nových ve snaze oživit poptávku

Nike chce prodávat méně klasických tenisek a více nových ve snaze oživit poptávku

Akcie sportovního gigantu Nike Inc. ve čtvrtek zaznamenaly výrazný propad, když od začátku roku klesly o téměř 13,2 % a po skončení obchodování se propadly o dalších 12,4 %.

Akcie sportovního gigantu Nike Inc. ve čtvrtek zaznamenaly výrazný propad, když od začátku roku klesly o téměř 13,2 % a po skončení obchodování se propadly o dalších 12,4 %. Důvodem propadu byla revidovaná očekávání společnosti pro letošní rok, neboť se potýká s kolísavou spotřebitelskou poptávkou, snižuje výrobu méně prodávaných klasických tenisek a čeká na potenciální růst novějších designů obuvi.

“Návrat v takovém měřítku vyžaduje čas,” prohlásil finanční ředitel Matthew Friend během hovoru k výsledkům společnosti Nike a zdůraznil tak rozsáhlost výzvy, před kterou značka stojí.

Navzdory okamžitým turbulencím společnost zdůraznila, že širší rozšíření sportovní kultury a pokračující obliba athleisure oblečení znamenají pro společnost pozitivní dlouhodobé trendy. I když se preference spotřebitelů posouvají směrem k volnějšímu oblečení, společnost Nike zachovala závazek rychle na tyto preference reagovat a urychlila testování výrobků a výrobní procesy u svých výrobců.

Nike Inc. (NKE)

Pro společnost to však nebyly jen dobré zprávy, které zmírnily její výhled na současný fiskální rok 2025. Vedení revidovalo své předchozí odhady růstu z března a nyní očekává, že tržby v tomto období klesnou “o střední jednociferné číslo”. U tržeb za první čtvrtletí se navíc očekává zhruba 10% meziroční pokles.

John Donohoe, výkonný ředitel, zopakoval názor, že nás čeká náročný rok, a označil fiskální rok 2025 za “přechodný rok”. Přetrvávající inflace, opatrný spotřebitelský trh, zrychlující se rychlá móda a rychlý obrat módních cyklů ovlivněný sociálními médii nutí značky jako Nike přehodnocovat své strategie.

Ve své zprávě za čtvrté fiskální čtvrtletí vykázala společnost Nike čistý zisk ve výši 1,5 miliardy dolarů, tj. 99 centů na akcii, což je výrazný nárůst oproti 1,03 miliardy dolarů, tj. 66 centů na akcii, ve stejném čtvrtletí loňského roku. Po úpravách o restrukturalizační náklady vydělala společnost Nike 1,01 dolaru na akcii při 2% poklesu tržeb na 12,6 miliardy dolarů, což je o něco méně, než očekávali analytici, kteří očekávali 12,86 miliardy dolarů.

Tržby v segmentu zahrnujícím internetový obchod a kamenné prodejny Nike klesly o 8 %, přičemž samotný digitální prodej zaznamenal 10% pokles. Nicméně velkoobchodní segment společnosti Nike, který prodává boty a další vybavení prostřednictvím externích prodejců, zaznamenal nárůst tržeb o 5 %.

Friend poukázal na to, že mezi faktory, které ovlivnily výsledky společnosti, patří snížená návštěvnost obchodů v Číně, výkyvy v Evropě a na Blízkém východě, slabší online návštěvnost a nižší prodej některých tradičních stylů obuvi. Pokles digitálního prodeje souvisel s agresivnějšími slevami, sníženou poptávkou po klasické obuvi a zvýšenou nabídkou konkrétních franšíz klasické obuvi.

Analytici však předpověděli, že s nadcházejícími letními olympijskými hrami v Paříži může společnost Nike najít potřebnou podporu, která jí pomůže zvednout finanční výsledky. Pozitivní přijetí ženské národní basketbalové asociace (WNBA) a jejích mladých hráček, jako jsou Caitlin Clarková a Sabrina Ionescuová, spolu se zvýšenými investicemi do fitness komodit, by mohly působit jako potenciální povzbuzení pro giganta v oblasti sportovního oblečení.

Zdroj: Getty Images

Nike mezitím pokračuje v prosazování inovací prostřednictvím nových produktů. Kromě rozšiřování své značky Jordan, vývoje technologie “Air” v obuvi a vydávání nových dámských tenisek a oblečení společnost také snižuje počet zaměstnanců a snižuje náklady.

Společnost Nike, která dříve kladla důraz na přímý prodej prostřednictvím svých kanálů elektronického obchodu a fyzických prodejen, nyní plánuje zaměřit své úsilí na prodej a marketing prostřednictvím externích prodejců. Pozornost věnuje také vylepšení expozic v prodejnách, aby přilákala více zákazníků.

Navzdory současným turbulencím zůstává generální ředitel Donohoe ohledně vyhlídek společnosti optimistický a posiluje globální zaměření na zdraví a wellness jako výhodný trend pro Nike. “Jedním z derivátů post-covidového prostředí je to, že nemusíte chodit do posilovny nebo na hřiště,” řekl s tím, že sportování se nyní odehrává “na mnohem více místech”. Tento posun ve fitness trendech představuje pro společnost příležitost na trhu s atletickými pomůckami, a to i přes současný pokles.

Jízda na horské dráze, které Nike čelí, vystihuje výzvy a přizpůsobení, s nimiž se na současném spotřebitelském trhu potýká většina společností. Přesto se zdá, že při cestě tímto přechodným obdobím je společnost Nike na dobré cestě k tomu, aby znovu definovala své strategie a mohla opět prosperovat.

Předchozí článek

Akcie společnosti Nvidia klesají. Analytici jsou přesto optimističtí

Další článek

Akcie společnosti McCormick jsou po výsledcích v indexu S&P 500 nejvýkonnějším produktem

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies