Akcie jsou na vzestupu, ale když se podíváme o krok zpět a na širší obrázek, zjistíme mnohem víc, než je zřejmé zblízka.
Vzhledem k tomu, že od dubnového minima vzrostly o více než 20 %, mohou být investoři, kteří mají zájem, v tuto chvíli trochu opatrní při vstupu do akcií společnosti Carnival (CCL). To je přece jenom těžké sledovat.
Pokud je to však důvod, proč se do podílu v této společnosti provozující rekreační plavby neponoříte, možná byste měli své rozhodnutí přehodnotit. Tato akcie je stále ještě téměř o 70 % níže než na svém vrcholu před pandemií, což ponechává dostatek prostoru – a důvodů – k dalšímu růstu.
Z ohně do ohně
Carnival je samozřejmě největší (a jednou z nejznámějších) světovou značkou výletních lodí, ačkoli společnost vlastní také rekreační výletní lodě Princess a Cunard a několik dalších.
Je téměř zbytečné připomínat, že pandemie COVID-19 zasadila společnosti – a jejím akciím – obrovskou ránu. Odvětví bylo v letech 2020 a 2021 na několik měsíců zcela zastaveno, přesto mnoho účtů stále přicházelo. Společnost Carnival zhruba ztrojnásobila své dlouhodobé zadlužení na 28,5 miliardy dolarů, aby přežila náročné okolnosti. To je velký podíl na tom, že cena akcií se stále pohybuje zhruba na úrovni z poloviny roku 2020, kdy byla pandemie v plném proudu.

Na konci tunelu je však světlo. Společnost Carnival oznámila, že již několik čtvrtletí po sobě pracuje na plnou kapacitu. Neprodává jen ubytování za výrazně snížené ceny. Její tržby za první fiskální čtvrtletí ve výši 5,4 miliardy dolarů byly opět rekordní. Poptávka po plavbách je v poslední době tak vytrvalá, že společnost poprvé po pěti letech objednává nové lodě, aby zvýšila kapacitu. Tato série růstu je podstatou důvodu, proč jsou akcie za poslední dva měsíce nejen o 20 % výše, ale také o více než 140 % výše oproti svému minimu z konce roku 2020.
Jediný problém? Ekonomika nyní naráží na protivítr, který si vybírá jasnou daň na spotřebitelských výdajích.
Ale možná to tak není.
Nepravděpodobná (ale pochopitelná) odolnost
Ach, více než několik ekonomických červených vlajek mává, aby bylo jasno. Vezměme si jako příklad zadlužení USA na kreditních kartách. Ten nyní dosahuje rekordních hodnot výrazně přesahujících 1 bilion dolarů, přičemž v prvním čtvrtletí letošního roku opět vzrostla delikvence u tohoto dluhu. Mezitím v prvním čtvrtletí vzrostl i celkový dluh domácností (který odráží dluhy na hypotékách a půjčkách na auta). Rostou dokonce i půjčky na účtech 401(k) lidí, které koncem loňského roku dosáhly dvouletého maxima. To vše naznačuje, že lidé mají stále větší nedostatek peněz a pociťují dopady zběsilé a dlouhodobé inflace.
Zvláštní je, že se nezdá, že by tato situace tlumila výdaje na cestování ve volném čase.
Jak bylo uvedeno, společnost Carnival zvládá přeplněné kapacity. Také si účtuje vyšší ceny a dostává je! Má tak silnou cenovou sílu, že si je dokonce natolik jistá, že se zavázala k nákladům na několik nových lodí. Nehledě na to, že společnost Carnival v březnové zprávě za 1. čtvrtletí zvýšila svůj celoroční výhled zisku.
Až na to, že by to tak možná mělo být.
Když pomineme ekonomické problémy, výletní byznys je stále silný a pravděpodobně zůstane silný i v blízké a vzdálené budoucnosti. Mezinárodní asociace výletních lodí (Cruise Lines International Association) předpovídá, že celkový počet cestujících v tomto odvětví se do roku 2027 zvýší z loňských 31,7 milionu na 39,7 milionu. Podobně společnost Technavio, která se zabývá průzkumem trhu, uvádí, že příjmy odvětví výletní turistiky porostou do roku 2028 ročním tempem 12,1 %.
Zásluhu na tom má především cenová dostupnost a rozmanitost výletních plaveb. Ačkoli plavby pro volný čas nejsou levné, zůstávají jednou z nejdostupnějších možností dovolené na světě a nabízejí širokou škálu destinací. To je důležité vzhledem k rostoucím nákladům na téměř vše ostatní.
Akcie společnosti Carnival jsou možná stále podhodnocené a podceňované
Společnost Carnival má více než dobrou pozici k tomu, aby z tohoto nadcházejícího růstu profitovala. Ve skutečnosti trh možná podceňuje růst, který společnost čeká.
O tom vypovídá níže uvedený graf. Zatímco letošní předpokládaný růst tržeb o téměř 15 % prodlužuje oživení po ukončení provozu, očekává se, že tento růst se od příštího roku zpomalí.
Tento konsenzuální výhled se však zcela neshoduje s výhledem společností Technavio a Cruise Lines International Association. I když se současný růst cenové síly společnosti odtud zmírní, není pravděpodobné, že by se obrátil tak, jak analytici společně naznačují.
V jedné věci se však všichni zřejmě shodnou. Je to růst zisku. Analytická komunita, která v minulém čtvrtletí prodloužila návrat k ziskovosti, počítá s dvouciferným růstem zisku každý rok až do roku 2028.
To však ještě neznamená, že se zisky na akcii výletní společnosti vrátí na úroveň před pandemií. Další dluh, který od té doby přijala, je levný. Carnival to stojí zhruba 500 milionů dolarů za čtvrtletí. To je pro společnost této velikosti hodně, zvláště když se stále obnovuje.
Výsledky společnosti Carnival jsou však na povzbudivé trajektorii a cena akcií je stále výrazně nižší než před pandemií – a o 20 % nižší než konsenzuální cílová cena analytiků ve výši 20,90 USD. A když už mluvíme o analyticích, 19 z 25 analytiků, kteří společnost sledují, ji hodnotí jako silně kupní.
Takže ne – na nákup akcií Carnival rozhodně není pozdě.
