Začátkem letošního roku zveřejnila společnost Ark Invest model ocenění, podle něhož bude cena společnosti Zoom Video Communications (ZM) v roce 2026 činit 1 500 USD za akcii. To znamená 2 043% nárůst oproti současné ceně akcií, což znamená, že akcionáři by se dočkali 21násobného zhodnocení za něco málo přes čtyři roky. Generální ředitelka společnosti Ark Invest Cathie Woodová si samozřejmě vysloužila pověst společnosti, která stanovuje agresivní cenové cíle, jež lze snadno odmítnout – investoři by však měli investiční tezi společnosti Zoom alespoň zvážit.
V roce 2019 Woodová ocenila společnost Tesla na 4 000 dolarů za akcii – nebo 266,67 dolaru za akcii po očištění o dělení – a ačkoli se tato prognóza zdála v té době absurdní, akcie Tesly ve skutečnosti překonaly její cenový cíl a v roce 2021 dosáhly nejvyšší hodnoty 409,97 dolaru za akcii.
Má Woodová pravdu, pokud jde o Zoom?

Zoom těží ze silné pozice na velkém trhu
Společnost Zoom je známá především díky videokonferenčnímu softwaru Zoom Meetings, který se během pandemie rozšířil jako virus. Společnost se však vyvinula v kompletního poskytovatele cloudové komunikace a její platforma obsahuje mimo jiné také podnikový telefonní systém (Zoom Phone), systém pro firemní konferenční místnosti (Zoom Rooms) a řešení pro zákaznický servis (Zoom Contact Center).
Společnost Zoom se zaměřila také na software umělé inteligence (AI). Například aplikace Zoom IQ for Sales využívá poznatky z interakcí v rámci schůzek Zoom Meetings, aby pomohla obchodním týmům pracovat produktivněji, a aplikace Zoom Virtual Agent automatizuje požadavky na zákaznické služby, aby snížila zátěž agentů kontaktního centra.
V současné době je společnost Zoom lídrem na trhu videokonferenčního softwaru a mnoho jejích novějších produktů si získává oblibu u zákazníků. Společnost Zoom se však také potýká s odlivem zákazníků, protože účinky pandemie odezněly, což způsobilo zhoršení růstu a ziskovosti. V posledním čtvrtletí vzrostly tržby jen o 5 % na 1,1 miliardy dolarů a zisk mimo GAAP klesl o 4 % na 1,07 dolaru na zředěnou akcii.

Na druhou stranu se zdá, že postpandemická kocovina pomalu odeznívá. Odchod online zákazníků (tj. těch, kteří si zajišťují produkty prostřednictvím samoobslužného portálu) byl v minulosti mnohem vyšší než odchod podnikových zákazníků (tj. těch, kteří jsou zapojeni do přímého prodeje). V posledním čtvrtletí se však odliv online zákazníků vrátil na úroveň před pandemií a vedení společnosti tvrdí, že příjmy z online kohorty se do druhého čtvrtletí příštího roku stabilizují.
Kromě toho se v posledním čtvrtletí zvýšil zbývající výkonnostní závazek – ukazatel budoucích příjmů – o 32 % na 3,2 miliardy dolarů. To je pro akcionáře příznivý signál, protože to znamená, že růst příjmů by se mohl v následujících čtvrtletích výrazně zrychlit.
Když to dáme dohromady, společnost Zoom odhaduje, že její oslovitelný trh dosáhne do roku 2026 hodnoty 125 miliard dolarů, přičemž čtyři největší příležitosti nabízí videokonference, telefon, kontaktní centrum a software s umělou inteligencí.

Model oceňování společnosti Ark
Model oceňování společnosti Ark předpokládá, že vzdálená a hybridní práce bude v budoucnu běžnější. Konkrétně 51 % globálních znalostních pracovníků (s výjimkou pracovníků v pevninské Číně) se v roce 2021 věnovalo práci na dálku nebo hybridní práci, ale podle společnosti Ark dosáhne toto číslo do roku 2026 75 %. To znamená oslovitelný trh 832 milionů pracovníků. Společnost Ark věří, že Zoom získá 35 % tohoto trhu, tedy 291 milionů pracovníků, a že polovinu z tohoto počtu budou tvořit platící uživatelé.
Kromě toho společnost Ark předpokládá, že průměrný příjem na uživatele poroste o 26 % ročně a do roku 2026 dosáhne 356 USD, a to zejména díky silnému rozšíření (1) základních videokonferenčních, telefonních a chatových produktů a (2) softwarových produktů s umělou inteligencí. Když to dáme dohromady, společnost Ark očekává, že celkové tržby do roku 2026 přesáhnou 51 miliard dolarů, což znamená roční růst tržeb o 79 % v tomto období.
To je nehorázně optimistické. Zatímco v počátcích pandemie dosahovala společnost Zoom trvale trojciferného růstu tržeb, dnes jsou ekonomické podmínky mnohem náročnější. Takže akcionáři, kteří spoléhají na čtyřciferné výnosy v příštích čtyřech letech, budou téměř jistě zklamáni.

Základní investiční teze společnosti Ark je však pevná. Zoom těží ze značné autority značky v oblasti videokonferenčního softwaru, což by mělo přispět k přijetí sousedních produktů. Kromě toho mohou podniky snížit náklady a omezit složitost standardizací na jedinou komunikační platformu, jako je Zoom.
Vzhledem k tomu se akcie v současnosti obchodují za 4,9násobek tržeb, což představuje nejlevnější ocenění od vstupu společnosti na burzu v roce 2019. Za tuto cenu by měli dlouhodobí investoři vážně uvažovat o nákupu této růstové akcie.